/MHD v kantonu Léman

MHD v kantonu Léman

Kanton Léman se rozprostírá u jiho-západního konce ženevského jezera, kde s něj vytéká řeka Rhöne u francouzských hranic, ve Švýcarsku. Hlavním městem je proslulá Ženeva, ale já se budu zabývat MHD v celé aglomeraci, takže i za francouzskými hranicemi v kraji Rhône-Alpes.

Ženevská MHD má dlouhou historii. Již v roce 1833 po městě začali jezdit koňmi taženými omnibusy a v roce 1862 vyjeli do ulic i první, opět koňmi tažené, tramvaje, které byly roku 1878 nahrazeny parními tramvajemi a roku 1894 defiinitivně nahrazeny elektrickou trakcí. V roce 1928 vyjeli do ulic první autobusy.

IMG_20160311_110157 IMG_20160311_095630

Právě tramvaje se v posledních letech velmi rozvíjejí, takže jsou staveny nové tratě, ovšem zakončené úvratí. Tratě je nutné stavět hlavně z toho důvodu, že v aglomeraci žije již přes milion lidí. Nové traťe jsou také zajímavé tím, že jezdí ve vlastním koridoru, ale ne zcela odděleném od ostatní dopravy. Tramvaje po tratích jezdí až 80 km/h a tím se podobají spíše metru. Rychlosti je dosaženo tak, že tramvaje mají na absolutní většině úrovnových křížení přednost. Podobnost metru je ještě větší o to, že nové zastávky jsou stavěny prakticky výhradně s ostrovním nástupištěm a po většinou mívají podchody, nebo nadchody. Mezi takové tratě patří například úsek Bel-Air – Gare Cornavin – Avanchet – Jardin Alpin Vivarium, kde se dělí a jedna linka vede do sídliště Meyrin do stanice Meyrin-Gravière a druhá vede do stanice CERN, ze které je plánováno prodloužení až do francouzského města Saint Genis Pouilly.

Autobusová doprava v ženevské aglomeraci je velice komfortní a zajišťována velmi moderními a pohodlnými autobusy, obvykle značky Mercedes-Benz. Linky se dělí podle označení. Linky označené písmeny zajíždějí do Francie (s výjimkou Annemasse), zatímco čísla jsou vnitro-ženevské linky. Jsou zde také linky označené písmenem T a za tím nějakým číslem. To jsou linky zajíždějící do Annemasse. Autobusy povětšinou provozuje ženevský dopravní podnik TPG (Transports publics genevois), ale přes-hraniční linky jsou provozovány typicky francouzskými společnostmi, které ovšem prakticky nerozeznáte, protože používají stejný nátěr.

IMG_20160311_105342 IMG_20160311_105337

V Ženevě je také velmi rozvinutá lodní doprava, díky ženevskému jezeru, která má 4 linky, označené písmenem M a číslem.

Zajímavostí je trolejbusová síť. Trolejbusy vedou tam, kam má klasický autobus malou přepravní kapacitu, ale tramvaj zase moc velkou. Trolejbusy jsou tím pádem velké a prostorné. Největší zajímavostí je série 3-článkových trolejbusů, která zajišťuje provoz na nejvytíženější trolejbusové lince. Ženeva má tři velké ústřední přestupní terminály. První je, již zmíněný, Gare-Cornavin, což je ženevské hlavní nádraží, kde je přestup prakticky mezi všemi druhy dopravy, kromě lodí. Druhým je stanice Bel-air, kde se kříží tramvaj s trolejbusy a autobusy (je zde také velké obratiště) a posledním je Rive, také s velkým obratištěm.

 IMG_20160311_112631 IMG_20160311_112550

Ženeva má také svoji vlastní městskou železnici RER Léman, která však v současném stavu, připomíná spíše pražský systém Esko, tedy příměstský vlak. Staví se však nová podzemní trať, která má zlepšit spojení mezi Ženevou a Annemasse, jménem CEVA. Provoz na RERu zajišťují moderní elektrické jednotky, které provozuje švýcarská železniční spoleačnost SBB CFF FFS.

Jsem spoluautor webu. Zajíímá mě elektronika, počítače a doprava. Rád si věci vyrábím a experimentuji s nimi. Nesnáším Microsoft, Apple a USA