/WRC 8 | Recenze

WRC 8 | Recenze

Jak už asi někteří z vás tuší, jsem velkým fanouškem závodních her, abych byl přesný, tak závodních simulátorů. Dirt rally 2.0, který považuji za špičku v kategorii rally mám projezděný křížem krážem a tak rád uvítám jakoukoli povedenou novinku. Nyní se mi dostalo do rukou nejnovější WRC 8.

Série WRC od francouzského studia KT-Racing mě nikdy příliš nelákala, jelikož dle mého názoru se stále jednalo až o příliš velkou arkádu, což nevoní mému gustu hardcore závodníka. Byl jsem proto vůči WRC 8 z počátku poměrně skeptický. Velkým lákadlem ale byla letitá přítomnost vozů Škoda Fabia R5, kterou v konkurenčních titulech tak často nevídám. Je mi opravdovou záhadou, proč se škodovkám vývojáři tak často vyhýbají. Například s historickými vozy Škoda jsem se za celou dobu ve hrách nesetkal ani jednou a jakožto vlastník rally verze slavného “MBéčka” mě to opravdu mrzí a jen potichu doufám, že to jednoho dne přijde. To jsem ale lehce odbočil od tématu. Dost už tedy lítostí, je čas podívat se na to, jak si WRC 8 vede.

Po grafické stránce mě hra poměrně nadchla, ale určitě se nejedná o nějakou průkopnickou záležitost. V některých ohledech působí dokonce až podprůměrně, především co se týče okolí trati. Nicméně je vidět, že si vývojáři dali záležet i na detailech, které ze hry dělají mnohem realističtější prožitek. Musím zde zmínit například odlétávající jiskry z podvozku při průjezdech zatáčkami s nerovným povrchem, červenající se brzdové kotouče nebo přítomnost dynamického počasí, obdobně jako je tomu například u Project CARS 2. Zvuk na tom, společně s dabingem spolujezdce, také není vůbec špatně a nemám k němu co vytknout.

Určitě mi ale dáte za pravdu, že grafika není u závodní hry tím hlavním. Mnohem důležitější je přece samotná hratelnost. Jak už jsem zmiňoval na začátku, série WRC na mě vždy působila až příliš arkádově. Jinak tomu není ani zde a ačkoli se vývojáři dost posunuli kupředu, do plnohodnotného simulátoru to má ještě daleko. To ale nemusí být nutně na škodu. Ježdění je dostatečně zábavné, auto dělá co se po něm chce a nechybí ani povedený model poškození. Ten si stejně jako jízdní asistenty můžete nastavit dle vašich představ. Na výběr je od pouhého vizuálního poškození až po plné realistické, které v kombinaci s vypnutím asistentů alespoň trochu přibližuje hru k reálů a jízda tak začíná být výzvou. Furt mi ale přijde, jakoby vozy neměly tu správnou hmotnost, což je asi nejvíce znát při zatáčení. Podobně divně se chovají i pneumatiky. V podstatě je úplně jedno, jaké si obujete, protože na přilnavosti se to výrazně neprojeví a nemůžete si nastavit ani jejich tlak. S nastavením podvozku je to obdobné, pár šoupátek tu sice naleznete, ale na jízdních vlastnostech se to příliš neprojeví. Hra absolutně ignoruje drobné nerovnosti na vozovce a v potaz bere pouze ty vetší, což jízdu obrovsky zjednodušuje. Nalítnutí do zatáčky v plné rychlosti tak není příliš velký problém, protože v kombinaci nereálné hmotnosti a skoro perfektní přilnavostí vozidla, především na asfaltu, ji projedete takřka bez větší újmy. Tohle vše bych ale ještě prominul, protože stále se jedná o povedenou zábavu a když vezmu v potaz, že alespoň časy nastavuje hra poměrně vysoko, jedná se stále o zábavnou výzvu.

Co ale prominout nedokážu je nefunkční spojka. Ano, hra možnost plně manuálního řazení podporuje, ale bohužel se mi ho asi nepodařilo správně nastavit. Jinak si to totiž nedokáži vysvětlit. Jak je možné, že se lze rozjíždět i zastavovat bez spojky, aniž by chcípl motor či auto nějak poskočilo? Při sešlápnutí spojkového pedálu sice spojka odstaví, ale to je asi tak všechno, protože důležitý dopad na auto to nemá. Maximálně si tak můžete za jízdy vytáčet motor. A co hůř, při startu i když stojíte na spojce a třeba nemáte ani zařazeno, při sešlápnutí plynu se automaticky zařadí první rychlostí stupeň a auto se rozjede. Samozřejmě pak následuje penalizace díky předčasnému startu. Je tedy naprostou nutností držet ruční brzdu a radši ani na nic nešlapat.

Co se týče kariérního režimu, tak ten se prý dočkal značného přepracování. O kolik je skutečně lepší posoudit bohužel nemohu, protože “osmička” je prvním dílem, který se mi dostal do rukou. Nicméně se z vás kromě jezdce stane i velký šéf a proto se musíte pečlivě starat i o finance celého týmu a najímat si nové zaměstnance. Peníze si vyděláváte dobrým umístěním v závodech. Mimo nich vyděláváte i tzv. vývojové body, díky kterým si pak lze vylepšovat vozy či schopnosti vašich pracovníků.

Kariéra se rozděluje do tří kategorií a všechny samozřejmě spadají do oficiální licence rally. Začínáte tedy v nejslabší třídě Junior WRC, časem se lze posunout do střední třídy WRC 2 a když nabudete dostatek zkušeností a financí, čeká zde WRC. Pokud vás ale stejně jako mě příliš neláká management týmu, doporučuji se místo kariéry vrhnout na sezónu. V té na vás čeká opravdu jen závodění a žádné finance není třeba řešit. Poslední možnost, kterou oceníte především při občasném hraní, jsou samozřejmě jednotlivé rychlostí zkoušky nebo multiplayer, který lze mimo jiného hrát i ve split-screenu, což se už tolik nevidí.

Vozový park je bohužel slabší stránkou hry. V základu, bez zakoupených DLC, máte na výběr pouze ze čtveřice veteránů a speciálů. Což je například oproti Dirt rally 2.0 zklamáním a působí velice chabě. Na druhou stranu ale u každého vozu máte na výběr z několika reálných posádek.

Další bolístkou je až příliš znatelná konverze hry z konzolové verze. Často se mi totiž stávalo, že při připojeném volantu docházelo k samovolnému odpojení klávesnice. Při pohybu v menu pomocí tlačítek na volantu, se ovládání klávesnicí prostě zablokuje. Bohužel se to děje i během závodu, takže se vám občas stane, že chcete hru zapauzovat a ono to nejde, protože je klávesnice blokovaná. Ve výchozím stavu jsem na volantu ani nenašel jedinné tlačítko, kterým by se šlo do menu vůbec nějak dostat.

Po stránce optimalizace si ale WRC 8 vede na výbornou. Po celou dobu hraní jsem se s žádnými zádrhely nesetkal a vše běželo krásně plynule i na poměrně starší sestavě. Je sice pravda, že například hustý déšť dával počítači pěkně zabrat, ale i tak se stále jednalo o hratelnou záležitost.

• Grafika
  • Hratelnost
  • Zvuk
  • Jízdní model
3.8

Shrnutí

Pokud si nepotrpíte na stoprocentní realističnost a chcete si jen čas od času zajezdit, WRC 8 FIA World Rally Championship by rozhodně nemělo chybět ve vaší herní knihovně. V opačném případě bych pak doporučoval raději Dirt rally 2.0, který má přeci jenom jízdní model zvládnutý mnohem lépe. Tak či tak je ale vidět, že vývojáři odvedli slušný kousek práce, a i když má hra své mouchy, jedná se o povedenou záležitost. Jako největší problém pak považuji špatnou funkčnost spojkového pedálu a poměrně slabý vozový park.

Sending
User Review
0 (0 votes)