/Shadow of the Tomb Raider | Recenze

Shadow of the Tomb Raider | Recenze

Už je to celých pět let, co jsme v kůži zcela nové, rebootované Lary Croft započali dechberoucí dobrodružství tehdy ještě mladé a nezkušené archeoložky, která se vypravila hledat svého ztraceného otce na tajuplný ostrov Yamatai. To, že se jednalo o velmi nebezpečnou výpravu netřeba snad ani zmiňovat a z naší mlaďoučké Lary se tak pomalu ale jistě stávala mašina na zabíjení. Mašina, která má však charakter a jejíž příběh vás doopravdy pohltí. Nyní už je Lara vyspělou ženou, která se absolutně nezdráhá použít a udělat cokoliv, aby ochránila lidské pokolení. A stejně tak, jako nám dospívá Lara, se i my dostáváme do finále této trilogie. Jak tedy závěrečný díl nesoucí název Shadow of the Tomb Raider dopadl? Na to se podíváme v této recenzi.

Stejně jako v minulém díle, tak i v tomto jde Lara po obávané tajné organizaci Trinity. Ta pro tentokrát chce získat tajemnou dýku. Lara ji proto musí najít dříve a zabránit tomu, aby se dýka dostala do nepovolaných rukou. Nicméně naše Lara je tímto úkolem natolik zaslepena, že se zkrátka něco zvrtne a my neumyslně rozpoutáváme mayskou apokalypsu, což jak již asi tušíte, nevěstí nic dobého. Rozhodnutí je tedy jasné, musíme zachránit svět, čímž se přesouváme do zcela nové lokality, do Peru. Jako vždy, nečekejte žádné příjemné přicestování v bussiness class. Během letu se dostáváme do silné bouřky, kterou naše skromné letadlo neustojí, a my tak společně s Jonahem ztroskotáváme kdesi uprostřed džungle.

Nebojím se říci, ačkoliv je Lara asi trochu odlišného názoru, že je to tím nejlepším místem kam jsme mohli zavítat. Džungle má své kouzlo a zde je prostě zpracována na jedničku.Je plná života, všude je slyšet zpěv ptáků a tak se zkrátka občas zastavíte, abyste se mohli kochat krásně vymodelovanou, nerušenou, přírodou. Zpracování světa mě doslova posadilo na zadek a chvíli jsem jen tak zíral s otevřenou pusou, co lze i na několik let staré, základní PS4 vyrobit. Nemůžete se ale kochat pořád, jelikož džungle nikdy nebyla příliš bezpečným místem. Místní obyvatelé nejsou zrovna nadšeni, že jsme tady a dávají nám o tom neustále vědět. Zvláště když se dostaneme do spárů jaguára. Příběhem nás navíc čas od času, jako v každém díle reinkarnované série, provázejí Lařiny vzpomínky. Velmi pěkným vylepšením ale je to, že si je tentokrát můžeme v interaktivních sekvencích, v kůži malé Lary i projít, a prozkoumávat přitom dědictví anglického rodu Croftů v jejich sídle. Nechci vám ale příběh příliš spoilerovat, protože dle mého by si ho měl každý projít a ohodnotit sám. Například osvobozování bílé královny v tatínkově pracovně, prozkoumávání zahrady či šplhání po střechách panství je ale příjemným zpestřením a prohloubením celého příběhu.

Svět je jako vždy jen polootevřený, kdy občas procházíme jen čistě lineární lokací, a občas máme možnost prozkoumávat nějakou menší otevřenou oblast. I v tomto typu světa vás ale hra občas nutí vracet se zpět na již navštívená místa, kde můžete zpětně doprozkoumat objevenou hrobku, kterou jste při prvním průchodu z nějakého důvodu nemohli prohledat. Nemusíte se ale vracet pěšky. Je zde celkem pěkný systém rychlého cestování, kdy můžete rychle přeskakovat mezi již objevenými tábořišti. Ty byly vždy velmi důležitým místem. Můžete si zde také kupovat schopnoti za nabyté body zkušenosti nebo vyrábět a vylepšovat z nalezených surovin různé nástroje a zbraně. Samozřejmě se vám zde hra i uloží. Suroviny a náboje lze nacházet jen tak poházené po světě, nebo šacováním mrtvol. Stále je naší primární zbraní luk a šípy. Nestřílíte jím však jen nepřátele, ale můžete si s ním například i přitáhnout věci, čehož budete využívat hlavně při řešení různých rébusů a hádanek.

Když už jsem zmínil tábořiště, bylo by asi na místě povědět si něco více o stromu dovedností. Ten je letos opravdu rozsáhlý, a vybere si v něm opravdu každý. Dáváte přednost stealth postupu ? Není nic lehčího než si odemknout příslušnou dovednost a o něco si tak hru zase zjednodušit. Je vaší oblibou střílet nepřátele do hlav? Stačí opět odemknout dovednost, díky které se v crosshairu zobrazí malá červená tečka poukazující na správné zamíření cíle. Nesmí zde chybět ani možnost delšího pobytu ve vodě na jedno nadechnutí, rychlejší přebíjení či automatické lootování nepřátel zabitých stealth postupem. Dovednosti jsou rozděleny do 3 kategorií odlišených od sebe barvou. Modrá kategorie je zameřena spíše na průzkum, zatímco červená a zelená obsahuje dovednosti obecně usnadňují boj. Všechny možné dovednosti si odemykáte prostřednictvím perk pointů. Ty je možné získat hned několika způsoby jako je například zabíjení nepřátel, řešení hádanek, dokončování vedlejších misí, získávání sběratelských předmětů atd. . Nepočítejte však s tím, že si hned budete moci odemknout úplně všechno. Některé dovednosti k vylepšení vyžadují odemknutí jiných schopností, zatímco jiné obdržíte dokončením určitých výjmenčných hrobek.

Nově si můžeme v nastavení vybrat i obtížnost soubojů nebo dokonce hádenek. Vývojáři totiž slibovali, že hrobky budou o něco těžší než v předchozím díle. No ale těžko posoudit jestli je tomu opravdu tak. Hru jsem procházel na normální obtížnost a snad, krom mé neschopnosti hrát na ovladači, jsem se s potížemi příliš nesetkal. Jediné co mi tak trochu přišlo divné, je dle mého názoru příliš velký delay v rozhlížení. Nevím však jestli je to jen můj pocit nebo doopravdová chyba hry. Co ale chyba jistě bude je občasné nesmyslné chování Lary, kdy zkrátka nedělá přesně to, co po ní hráč požaduje a většinou pak nastává flustrující smrt. Další novinkou je možnost slaňování, což je opět velmi příjemným zpestřením a usnadněním hry. Dále Lara k maskování používá daleko více prostředí kolem sebe. Nabízí se tak možnost přírodního maskování blátem, skrývání se ve všemožném porostu, vytahování lidí na stromy, vtahování nepřátel pod vodu a tak dále a dále. Hra je tak více zaměřená na stealth postup což není vůbec na škodu. Když už jsem zmínil vodu, tak ta také dostala své vylepšení. Nyní s Larou můžeme pod vodou strávit mnohem více času díky vzduchovým kapsám, které jsou zde velmi často k mání. Na druhou stranu bych to ale zas tolik s koupáním nepřeháněl, protože masožravé a agresivní piraně nemají žádné slitování a jejich utoků se v podstatě nedá vyhnout.

Po grafické stránce se jedná o povedenou záležitost a i když hra využívá jen lehce upravený engine předchozího dílu, rozhodně se nemá za co stydět. Nebál bych se ji přirovnat k dílům jako God of War či Horizon: Zero Dawn. Zkrátka se jedná o jednu z nejlépe vypadajích her na současném konzolovém hardwaru. Na PC pak věřím, že bude hra vypadat ještě o něco lépe.

Za poskytnutí titulu děkujeme společnosti Cenega. Hra byla zrecenzována na konzoli Playstation 4.

• Grafika
  • Zvuk
  • Technické zpracování
  • Příběh
4.6

Verdikt

Nový Tomb Raider není vůbec špatnou hrou a rozhodně se nemá za co stydět. Na druhou stranu ale nenabídne příliš mnoho novinek. Jediný vážnější problém bylo již zmíněné nemotorné ovládání. Tak či tak se ale jedná o povedenou hru s poutavým příběhem a krásnou grafikou. S koupí tak rozhodně neprohloupíte.

Sending
User Review
0 (0 votes)