/Frostpunk | Recenze

Frostpunk | Recenze

Že jste o hře Frostpunk ještě neslyšeli? Není divu, o tomto titulu nebylo příliš mnoho řečeno. Avšak nyní, kdy vyšel větší update, strhla hra poměrně velký úspěch a není se čemu divit.

Příběh se odehrává v alternativním steam punk vesmíru, kde začala doba ledová což pro obyvatele Londýna byla velká rána. Většina z nich podlehla nízkým teplotám padajícím hluboko pod bod mrazu. Vláda se tudíž rozhodla postavit obrovský stroj, pomocí něhož chtějí najít spásu daleko v pustině. Po několika únavných soubojích o holý život se zimou ale stroji dojde palivo. Zbytek civilizace se proto rozhodne vybudovat kolem obřího reaktoru poslední město na světě. No a právě v tomto okamžiku přicházíme na scénu my, hráči.

Tímto skvělým úvodem ale FrostPunk nepolevuje ve své epičnosti. Prvním pohledem na monitor se vám nebude chtít ani věřit, že tohle je už ta skutečná hra a né jen další cinematik. Grafika je opravdu dobrá a hudba i zvuky tomu dodávají na síle.

Ve hře se stanete takovým starostou postapokaliptického města. Budete přidělovat práci, vyhlašovat zákony a naslouchat potřebám obyvatel. Ovládání je naprosto srozumitelné a jednoduché, ale není to právě jím, co činí tuto hru poměrně obtížnou. Tím je samotné přežívání. K tomu bude totiž zapotřebí surovin a to zejména uhlí, dřeva a železa. Tyto suroviny jsou základní stavební ingredience pro vaše město. Následuje steamcore a další pokročilé suroviny, kterých si budete opravdu cenit. Nejdražším zdrojem je jídlo.To , jak asi tušíte, se v zamrzlé pustině zasypané sněhem dost špatně shání. Posledním zdrojem je teplo. Tato vzácná a životodárná komodita vás bude provázet celou hru. Pro její výrobu padne za oběť spousta uhlí, které je jako hlavní topivo. Hru začnete pouze s generátorem a menší skupinkou lidí. Prvním vám uděleným úkolem bude zaměstnat pár pracantů u uhlí a zprovoznit generátor. Druhým úkolem pak vytvořit nějaké ty přístřešky, aby si měli obyvatelé kde odpočinout.

Umísťování budov ve hře se odehrává v kruzích kolem středu (generátoru), mezi kterýma stavíte ulice a propojujete tím jednotlivé budovy. Ze začátku máte dostupné jen úplně základní budovy, ale výzkumem a novými zákony si postupně otevíráte nové a nebo vylepšení na staré. Pokročilé budovy většinou vyžadují ke stavbě steamcore, takže se musíte dobře rozmýšlet, kterou znich postavíte. Výzkum se odehrává ve workshopu, kde pár inženýrů o svojí pracovní dobu maká na projektech, které jim sami zadáte. Pro pokročilejší výzkumy, musíte lépe vybavit svojí dílnu, což je braný jako samostatný výzkum. Ten lze zrychlit pouze prodloužením pracovní doby, nebo speciálními efekty. Strom technologií je poměrně rozsáhlý a každý vyzkum má svůj smysl (není typu + 5% k produkci pily).

Populace se dělí na určité skupiny a to na dělníky, inženýry, děti a mrzáky. Dělníci se mohou účastnit jen manuální práce, zatímco inženýři jsou vzdělanější a můžou tudíž působit na sofistikovanějších pozicích. Děti a mrzáci nepracují,v případě nouze můžete ale zalovit i pro tyto zálohy. Pomocí zákonů lze děti nasadit do pracovního úvazku a mrzáky vybavit protézami, tudíž už nejsou mrzáky. Nadále populaci také sužují nemoci. Ty se šíři buď volně válejícími se mtvými těly nebo pobytem v nízkých teplotách. Takto nemocní mohou pracovat, ale když o ně nebude dostatečně postaráno, může se jejich nemoc vyvinout na něco mnohem horšího. Ve hře se také nachází speciální mechanické bestie s názvem Automaton, tyto stroje můžou zastávat práci lidí u určitých budov. Zima ani vzdálenost jim nevadí a napájí se z centrálního generátoru.

Následně po postavení majáku, zjistíte že svět se neomezuje pouze na váš kráter. Mimo něj budete moci posílat výpravy a oddíly na kolonizaci. Tyto výpravy vám budou odhalovat nejen svět kolem vás, ale také přinášet suroviny a další přeživší.

Jak už tomu bývá, populace mívá také ty nešvary jako poslušnost a naději. Naděje je hodně vratká, ale dá se upevnit vírou nebo disciplínou, zatímco poslušnost se dá vyřešit nějakým tím alkoholem a ringem pro bitku. Občas vám sami obyvatelé zadají úkoly a vy jim můžete, ale nemusíte vyhovět. Stejně, tak jako morálka, je proměnlivé i počasí, které se během času často mění a zapříčiňuje poklesy teploty. Samotná hra má pak nadále několik možných scenérií ze kterých si můžete vybrat, aby jste si ji mohli zahrát od začátku ještě jednou a nemít tušení, co se skrývá na konci.

Průchod hrou se mi opravdu zamlouval, pořád sem měl začím jít. Výzkum byl celkem rozsáhlý a vynálezy byly smysluplné. Hudba a grafika ve mně vyvolávala husí kůži. Myslím si, že pro fanoušky survival strategií je Frostpunk jasným kandidátem pro zábavu na spoustu hodin. Chuti k opakování hry napomáhá i výběr nových scenérií a fakt, že tým vývojářů ani zdaleka neskončil s jejím vývojem.

Za poskytnutí titulu děkujeme společnosti Cenega. Hra byla zrecenzována na platformě PC Windows.

• 88%
    Grafika - 88%