/Historie strojírenských společností VI. VM Motori

Historie strojírenských společností VI. VM Motori

VM Motori je italský výrobce dieselových motorů, patřící do konglomerátu FCA.

VM Motori byla založena roku 1947, dvojicí Claudio Vancini a Ugo Martelli. Od jejichž příjmení pochází zkratka VM. Firma byla založena ve městě Cento, v regionu  Emilia Romagna, který se díky firmám Ferrari, Lamborghini, Maserati a Ducati proslavil jako centrum italského průmyslu. Netrvalo dlouho a a firma uvedla na trh první italský dieselový, vzduchem chlazený motor s přímým vstřikováním. Takto brzo po válce byla veliká poptávka po jednoduchém, levném a úsporném motoru.

Továrna VM Motori cca 1950

Během 60. let byla postavena nová výrobní linka a restruktualizována jak výroba tak vývoj, což mělo znčný vliv v dalším rozvoji firmy. Dále byly představeny nové produktové řady, děleny dle počtu válců. (1, 2, 3, 4, a 6). Zákazníkům byla nabídnuta i nová forma konfigurace výrobků, což snížilo cenu a náročnost výroby.

Během 70. let byla představena nová řada vodou chlazených motorů s turbodmychadlem. Behem konce 70. let se začaly projevovat dopady ropné krize a dieslové motory se jevily jako ideální řešení, a tak začaly pomalu získávat své uplatnění i v automobilovém průmyslu.

Roku 1979 bylo představeno první sériové auto poháněné právě dieselovým motorem od VM Motori. Byla to Alfa Romeo Alfetta. Od poloviny 80. let začal být automobilový průmysl pro VM Motori klíčový. Dokonce pomohl firmě překonat krizi, která v těchto dobách odvětví postihla.

Alfa Romeo Alfetta

V lednu roku 1990 představila firma kompletně nový a revoluční motor – Turbotronic, který uvedl do hry nový způsob chlazení vzduchu za turbodmychadlem a elektronickou kontrolu spalování. Turbotronic byl ve své době považován za motor s nejhladším chodem mezi diesely a ve výrobě vydržel po více než desetiletí.

Od roku 1995 byl příjem více než ze tří čtvrtin z prodeje automobilových motorů.

V roce 2000 se VM Motori stala společně s Dietroit Diesel součást skupiny DaimlerChrysler. Následně byl 50% podíl společnosti koupen firmou General Motors a 50% Penske Corporation. V tomto roce je také uveden na trh nový 4 válcový motor RA428 pohánějící všechny vozy skupiny Chrysler.

RA 428

Roku 2011 byla přestavena nová linie 3.0L V6, které byly určeny převážně pro luxusní jako Jeep Grand Cherokee a Lancia Thema. Dále se změnilo i vlastnictví společnosti. Fiat zakoupil 50% podílu od Penske Corporation. VM Motori je dones vlastněna 50:50 mezi FCA a GM.

Současná tovární linka
Založeno 1947 Cento, Itálie
Zakladatelé Claudio Vancini & Ugo Martelli
Sídlo  Cento, Itálie
Actionnaires  Fiat Chrysler Automobiles
Odvětví Průmysl
Produkty Dieslové motory
Počet zaměstnanců 1.150 (2013)
Web www.vmmotori.com

Zisk > 400 milionů€ (2012)
en augmentation 11%

Zdroj: www.vmmotori.com

 

Zajímám se o bezpečnost, historii, auta, techniku, PC hry, zbraně....