/Farming Simulator 2017 | Recenze

Farming Simulator 2017 | Recenze

Rok se nám pomalu uchyluje ke konci a na trhu se objevuje velká řada nových AAA herních titulů. Spousta z nás tak snadno přehlédne nový díl Farming Simulátoru od Švýcarských vývojářů ze studia Giants Software. Letošní díl nese označení 2017 a přináší poměrně hodně novinek. Pojďme se tedy podívat, co si pro nás vývojáři nachystali.

fs2017

Chtěli byste svého farmáře ? Barva košile vám bude muset stačit

Změn je oproti minulému dílu dost. Například k stávajícím plodinám přibyly slunečnice a sojové boby, a kromě slepic, ovcí a krav můžeme chovat také prasátka. Další užitečnou věcí se možnost uchopení předmětů do rukou. To zajišťuje například i lepší manipulaci s malými kládami. Čeho si po startu nové kariéry zajisté všimnete je, že si vůbec poprvé v sérii Farmingu můžete zvolit pohlaví farmáře. S customizací postavy už to ale tak pestré není, jediné co si můžete vybrat je bohužel jen barvu košile. Toto bohužel působí, jako kdyby tuto možnost autoři přidali jen proto, aby byla hra genderově vyvážená, jak je teď v módě. Uvidíme, jestli si budeme moct nastavit v příštím díle i barvu kůže. Na farmáře kompletně podle svých představ tak alespoň letos můžeme zapomenout. Co však potěší konzolové hráče, je přítomnost modifikací, které byly dříve přístupné pouze PC hráčům. Mody jsou přehledně seřazené a tak s jejich stažením není žádný problém. A pokud jste nehráli žádný z předchozích dílů, je Vám k dispozici povedený tutoriál, který Vám vysvětlí nejen jak hru ovládat, ale přidá k tomu i několik dobrých rad, jak se o farmu starat. Nechybí zde ani kooperativní multiplayer až pro 16 hráčů na PC a 6 hráčů na konzolích.

K dispozici máme opět dvě mapy, tentokrát Goldcrest Valley a starou dobrou Sosnovku, kterou můžete znát již z DLC předchozího dílu. Pokud si však chcete zahrát i s nově přidanými vlaky, musíte hrát pouze na první zmíněné. Na té vlastníte nádraží s dvěma nákladními vlaky a k dispozici máte dva nezávislé železniční okruhy, které se setkávají v jediném bodě, kde je možné náklad přeložit z jednoho vlaku do druhého. Přijde mi ale, že toho mohla železnice přinést do hry více, kdyby nesestávala ze dvou okruhů, ale spíše, z ptačího pohledu, připomínala pavouka. Její možnosti využití by se potom znásobily.

Hra je o poznání více živější

Proti předchozímu dílu, je prostředí více živější. Už neuvidíte jen tupě prázdná pole, čekající na vaše zakoupení. Nyní jsou všechna osázená a vy se do jejich obhospodařování můžete zapojit i bez zakoupení. Ostatní farmáři vám totiž dají možnost si na nich přivydělat, když jim pomůžete například zasít, sklidit nebo jen pohnojit. Nepotřebujete ani vlastní techniku, jelikož vám ji vždy zapůjčí. Je to dobrý způsob jak si ze začátku vydělat nějaké ty peníze a zlepšit si reputaci s ostatními farmáři, kteří vám později mohou prodat jejich pole se slevou. Co stojí dále za pozornost je možnost vylepšování vašich strojů. Pokud si chcete koupit nový stroj, máte možnost na něm před zakoupením udělat určitá vylepšení jako například lepší kola či větší výkon, to vše pak jde dělat i s již zakoupenými prostředky. Další užitečná věc je pronajmutí nových strojů, pokud totiž nemáte dostatečné množství peněz, ale chcete si daný stroj vyzkoušet, můžete si ho za poplatek vypůjčit a pak se teprve rozhodovat, zda si ho pořídit.

Efekty jako v 6 let staré hře

Graficky na tom hra ovšem už tak dobře není. Od loňského ročníku se prakticky nezměnila. Při postřikování, se za traktorem zjeví jednoduchá animovaná textura, která je statická, na nic nereaguje. Stejně tak bych čekal, že když zastavím a nechám stejné místo kropit déle, vytvoří se kaluž. Nebylo by špatné, kdyby do hry byla zaintegrována alespoň základní teselace. Brázdy vypadají poněkud ploše. Dále bych očekával, že když vyjedu z pole, obzvláště pak čerstvě pokropeného, dočkám ze bahenní stopy za traktorem. Proboha, žijeme v roce 2016 a tohle by alespoň formou textury neměl být problém. Částicové efekty ve hře také nejsou. A při doplňování krmiva prasatům, je jedno do kterého žlabu jej vysypu, pokaždé se naplní všechny naráz a ještě ošklivým efektem, který patří tak do 6 let staré hry, možná i starší.

fsscreen_2016_11_05_17_44_13

Co musím pochválit je ovládání, které je provedeno výborně, nikoliv však perfektně. Ve výchozím stavu je na klávesnici výborně rozložené, a máte všechno po ruce bez zbytečného přehmatávání na její druhou stranu. Pěkně je vyřešeno také ovládání malého nakladače, kde ovládáte radlici myší, máte tak cit, a nakladač se díky tomu ovládá velmi příjemně. Co mu ale musím vytknout je přilišná arkádovost. Na to, že se hra pyšní v názvu slovem “Simulator” bych čekal možnost mnohem podrobnějšího ovládání jednotlivých součástí. Ono to totiž jde. Pro příklad uvedu Euro Truck Simulator 2, od pražského SCS, ve kterém se najdou jak arkádový hráči, tak hardcore “kamioňáci”.

Na češtinu v rádiu musíme bohužel zapomenout

Zvuková stránka hry je taktéž velmi vydařená. Zvuky traktorů a strojů jsou na vysoké úrovni a nepůsobí umělým dojmem. A koho farmaření nebere, a hru hraje jen proto, aby “vypnul mozek”, může si zapnout rádio. Na výběr máte několik stanic, 3 online a 3 offline. Stanice však bohužel nelze jednoduše přidávat, a tak jsme, my Češi, opět odkázáni jen na anglicky hovořící stanice. Rádio bohužel funguje jen ve vozidlech. Osobně bych uvítal do příštích ročníků, alespoň volitelnou možnost, si zapnout rádio kdekoliv.

Technické zpracování má hra poměrně dobré. Optimalizace je perfektní a nestalo se mi, že by se nějak výrazněji propadával počet snímků za sekundu. Hra se ani na klasickém plotnovém disku s 5400 otáčkami za minutu, nenačítá dlouho. Obvykle je do minuty hotovo. Fyzika doznala zlepšení, už se nedá traktor tak jednoduše převrátit, ale stále má své mouchy. Můžete tak odtlačit závaží, jako kdyby to byla lehká dřevěná prázdná paleta. Co je naprosto odbyté, je kolizní model. Sběrač na balíky slámy, balík sám nabere, respektive balík k němu přiskočí. Není třeba ani jet. Hra se mi taktéž nepříjemně bugla, když jsem se balíky pokusil vyložit, a najel jsem sběračem příliš blízko k nějakému objektu. Traktor se vznesl do vzduchu, a “zabugnul se” do tohoto objektu, a nehodlal se vrátit na podvozek. Problém vyřešil restart hry.

Závěr

I když hra nese v názvu “Simulátor”, ovládání strojů je arkádové a během jízdy terénem se chovají naprosto nesmyslně. Na pořádný kolizní model zde taky zapomeňte. Ve hře bohužel nenarazíte na jiné farmáře, svět je ale celkově živější než v předchozích dílech, políčka jsou aktivní a vždy se na nich něco děje. Letošní ročník tedy přináší příjemnou evoluci a pokud patříte mezi zemědělské nadšence, zábavy si užijete opravdu dostatek.

Hru k zrecenzování poskytl internetový obchod a distributor Comgad. Hra byla zrecenzována na platformě PC.

Farming Simulator 2017

25,90€